Selasa, 25 Februari 2014

SENI REKA - Pencetak 3D Kini dengan Kebolehan Baharu. Mencetak Menggunakan Besi

Tahun 2013 yang lepas telah banyak menyaksikan pembebasan teknologi yang sebelum ini pernah dianggap mahal dan sukar diakses umum kepada sesuatu yang lebih murah dan mudah didapati.


Walaupun logam adalah antara bahan asas dalam pembinaan, sama ada bangunan ataupun struktur kenderaan. Namun, melihat komponen logam dicetak menggunakan pencetak 3D bukanlah sesuatu yang biasa kita dengar dan lihat.


Baru baru ini, kolaborasi antara syarikat perisian terkemuka Autodesk dengan seorang pereka dari Belanda yang bernama Joris Laarman telah berjaya menghasilkan prototaip awal pencetak 3D logam yang menurut mereka akan lebih murah untuk dibina dalam skala yang besar. Prototaip tersebut digelar MX3D - Metal.

Menurut Pengarah Autodesk, Maurice Conti. Jika anda mahu mencetak logam menggunakan Pencetak 3D logam yang buat masa ini hanya dimiliki oleh syarikat besar seperti GE dan Boeing, berkemungkinan satu tugasan pencetakan tersebut akan menelan belanja antara USD$20,000 hingga USD$30,000.

Bagi pengetahuan anda, dengan menggunakan tangan robotik seperti yang anda selalu lihat pada kilang automotif, MX3D - Metal berfungsi dengan menggabungkan tangan robotik tersebut dengan alat kimpalan berkomputer yang membolehkan gabungan sistem ini bergerak seiringan mengikut arahan yang diberi.

Buat masa ini, MX3D - Metal masih dalam fasa ujikaji, dan ianya mungkin memerlukan beberapa bulan lagi untuk proses pemerhatian dilakukan. Ini supaya tetapan yang lebih tepat untuk pembangunan perisiannya dapat dicari.



Rujukan: Core77 / Popular Science / F.Co Design

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

|