Khamis, 26 Disember 2013

SENI REKA - Smartphone Case 'N'. Prototaip Beg Udara Telefon Pintar daripada Honda. Janaan Arduino!

Skrin sesentuh retak dan pecah akibat daripada impak jatuh dari tempat tinggi merupakan mimpi ngeri bagi semua pemilik telefon pintar. Terutamanya, mereka yang memiliki telefon pintar berskrin besar.



Namun begitu, ada berita baik buat semua pemilik telefon pintar. Mungkin dalam masa 5 tahun akan datang, masalah ini tidak lagi membelenggu anda. Jika sebelum ini, Rekareka pernah membawakan artikel berkenaan beg udara khusus bagi penunggang basikal, tetapi baru baru ini, pusat kajian dan pembangunan Honda telah berjaya membangunkan prototaip awal beg udara khusus untuk telefon pintar.

Walaupun ini bukanlah kali pertama idea beg udara khusus buat peranti mudah alih diutarakan (sebelum ini Sony dan Amazon, masing masing mematenkan idea ciptaan yang sama). Hanya Honda sahaja yang benar benar merealisasikan idea ini melalui penghasilan prototaip awal mereka.



Jika anda amati video dokumentari pendek berkenaan beg udara ini, anda pasti dapat lihat, Arduino Nano merupakan antara komponen utama perkakas ini disamping tangki Karbon Dioksida, sensor graviti dan juga bateri.

Apabila sensor pengesan mengesan pegerakan laju disebabkan oleh tarikan graviti, ia akan menghantar isyarat kepada Arduino Nano tadi untuk diproses, lalu gas karbon dioksida tadi akan terus dipam ke beg udara untuk dikembangkan. Proses ini berlaku dalam masa yang amat pantas.

Buat masa ini, prototaip ini masih dalam fasa konsep dan kajian lagi, dan mungkin tidak akan berada dalam pasaran untuk masa yang terdekat. Namun begitu, seperti kebiasaannya, apabila produk akhir dikeluarkan kelak, saiznya yang besar itu  pasti akan dikecilkan untuk memudahkan pengguna.

HONDA - CASE 'N'













Tiada ulasan:

Catat Ulasan

|